Monday, August 3, 2009

Datuk Sri Shafie Apdal Seorang Menteri Yang Lemah???


YB Datuk Seri Shafie Apdal bersama pelajar.

Datuk Seri Shafie Apdal merupakan seorang Menteri yang menjawat Jawatan Tertinggi dalam kabinet Malaysia hari ini. Sekarang sedang memegang Jawatan sebagai Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah. Dalam pemilihan pemimpin UMNO baru2 ini beliau bertanding atas tiket Naib Presiden dan beliau dapat memenangi Jawatan tersebut sebaris dengan Datuk Jahid Hamidi dan Datuk Hishamuddin. Ada yg berpendapat bahawa ini adalah satu hadiah daripada UMNO bagi penduduk Sabah khasnya.

Datuk Sri Shafie Apdal dilahirkan di Semporna,Sabah dan mempunyai kaitan darah dengan orang-orang Terusan Tengah. Sifat-sifat dan keberanian yang beliau warisi melambangkan dari mana beliau berasal dan dari keturunan mana beliau dilahirkan. Biodata lanjut tentang beliau boleh didapati di sini.

Darah politik beliau adalah cebisan dari perjuangan Datuk beliau, iaitu Yang Berhormat Tun Sekaran Dandai yg merupakan pejuang tegal USNO sebuah parti yg hampir sebaya dengan UMNO sekarang ini. Datuk Sri Shafie Apdal merupakan cucu kepada Tun Sekaran Dandai dan darah politik serta perjuangan terus mengalir dalam diri beliau.

Arwah Hj.Apdal ayah kepada beliau, mempunyai keturunan yg sama dgn. orang-orang Terusan Tengah. Hubungan agak terpisah sekian lama kerana ayah beliau telah berhijrah,berkahwin dan menetap di Pekan Semporna.

Datuk Seri, tidak pernah lupa dengan asal-usulnya. Cuma kadang-kadang sembutan dingin daripada penduduk Terusan Tengah sendiri dapat dirasai 'beliau sedikit kecewa'. Golongan muda penduduk kampung sudah hampir melupai sejarah. Cuma ada sedikit orang-orang tua yg masih tinggal dan dapat menceritakan peristiwa lalu merungkai kembali hubungan silaturahim antara keluarga.

Keprihatinan Datuk Shafie, amat dirasai dikalangan orang-orang lebih tua, kurang upaya, fakir miskin dan ibu-ibu tunggal hingga ada yg mengangap beliau ini seperti malaikat penyelamat kepada kehidupan seharian mereka. Amat jarang seorang pemimpin yg mempunyai keperihatinan yg begitu tinggi seperti beliau.

Dengan tidak mengira pangkat dan kedudukan beliau sebagai seorang Menteri beliau tidak pernah merasa geli atau jijik memijak rumah2 orang susah yg usang. Malah beliau bila mendatangi sesebuah rumah, seolah2 rumah tersebut seperti beliau sendiri yg punya. Bila tiba waktu solat beliau akan mengambil wudhu dan bersolat dirumah tersebut.

Apa yg orang lain jarang sedar mengenai beliau ini adalah kebijaksanaan beliau memimpin. Kebijaksanaan beliau boleh dikatakan seperti boleh menjadikan 'sebiji batu yg tidak berguna kepada sebiji mutiara yg bernilai'. Sifat2 seperti ini tidak terdapat pada kebanyakan pemimpin2 Sabah yg tamak haloba mangaut keuntungan peribadi dengan mempergunakan hak2 rakyat.

Tanggapan sesetangah orang bahawa beliau 'seorang yg lemah' adalah tidak benar. Ini kerana bagi yang mengenali beliau dengan begitu lama akan merasa kagum dengan cara penyelesaian masalah, keperihatinan,pelan pembangunan dan 'political strategic' memang membuktikan beliau seorang pemimpin yg telah dapat mengubah iklim, sosio ekonomi dan kestabilan Daerah Semporna, Sabah dan Malaysia amnya.





Load disqus comments

2 comments

Share

Thanks

Total Pageviews