Saturday, July 4, 2009

Datuk Haji Ramli Marhaban Dalam Bahaya Politik!


Datuk Haji Ramli Marhaban

Datuk Haji Ramli Marhaban merupakan seorang yang saya sangat kagumi atas sikap 'pragmatik' atau kempimpinan yang dimiliki oleh beliau. Pada penghujung tahun lepas saya sempat menziarahi beliau di rumahnya di Bugaya Semporna untuk mengucapkan 'Tahniah' atas perlantikan beliau sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Bugaya dan atas anugerah gelaran 'Datuk' kepada beliau.

Beliau yang sememangnya dikunjungi ramai orang, tidak pernah jemu melayan masalah penduduk kampung yang datang kepada beliau untuk melaporkan masalah. Adakalanya saya terfikir yg beliau ini seorang kauselor atau seorang wakil rakyat. Ini kerana kadang2 permasalahan yg diajukan merupakan satu perkara yg sangat senang diselasaikan dan 'Datuk' dapat menyelesaikan masalah mereka dengan hanya memberi beberapa nasihat.

Siapa Datuk Ramli Marhaban?

Datuk Haji Ramli Marhaban; dilahirkan di pulau Bohe Dulang, Semporna. Beliau membesar di Kampung Terusan Tengah dan bersekolah di SK Tampi-Tampi sehingga Darjah 3 kemudian berpindah sekolah ke SK Terusan Tengah pada tahun 1974 apabila sekolah itu siap dibuka. Sejak kecil beliau memiliki sifat kempimpinan dan sifat tidak mahu kalah kepada kawan-kawan dalam kelas beliau. Sila baca biodata lengkap beliau di sini.

Apa yg hendak perkatakan disini bukanlah berkenaan sikap dan kempimpinan beliau tetapi 'kerjaya' beliau sebagai ahli politik.

Kerjaya politik beliau bermula apabila beliau mengambil keputusan untuk meletak jawatan Pegawai Buruh di Tawau dan bertanding sebagai Ketua pemuda UMNO semporna menentang Datuk Haji Mohd Lan. Dalam pemilihan tersebut beliau telah kalah dengan mejoriti sedikit undi.

Bagi pengundi2 dari Kampung Terusan Tengah, amat kecewa atas kekalahan tersebut. Ketua2 cawangan kampung dan ahli telah datang berduyun2 untuk membuang undi pada hari pemilihan. Ketua Cawangan kampung Terusan Tengah; Haji Mukhsan bin Hj.Mohammad dan dua orang ahli2 telah menunaikan tanggungjawab masing2.

Alhamdulillah- masa begitu cepat berlalu; Datuk Haji Ramli akhirnya dapat memenangi Jawatan tersebut pada pemilihan Ketua Pemuda penggal kemudian.

Walaupun beliau dapat memenangi jawatan tersebut dan jawatan ADUN ( tanpa tanding). Tetapi orang2 kampung terutamanya penduduk Kampung Terusan Tengah mengkhabarkan bahawa beliau kini "berada dalam bahaya". Ini kerana orang yg beliau 'harap' telah mengkhianati beliau semasa pengagihan wang pembayaran kepada pemandu-pemandu bas di Pulau Bum-Bum, semasa pemilihan tersebut. Ramai penduduk dan pemandu yg telibat amat tidak berpuas hati dgn tindakan 'org kanan' Datuk yg juga merupakan orang Terusan Tengah.

Atas rasa kekeluargaan dan sokongan padu kepada Datuk Haji Ramli, orang-orang kampung mengambil keputusan untuk berdiam diri.

Sebagai orang kampung yg juga seorang yg amat menyokong perlantikan Datuk Haji Ramli, sebagai wakil rakyat walaupun bukan di kawasan Terusan Tengah; Atas semangat kekeluargaan saya amat mengharapkan jika Datuk Haji Ramli mempunyai orang kanan yg benar2 jujur dan boleh diharap demi untuk kemajuan masyarakat kampung.
Load disqus comments

1 comments:

Share

Thanks

Total Pageviews