Sunday, January 15, 2012

Pemaju Masyarakat, JKKK , Ketua Kampung & Pemaju Mukim - Bertanggungjawab!

Pemaju Masyarakat diwujudkan semasa Tun Ghafar Baba menjadi Timbalan Perdana Menteri kpd Tun Dr. Mahathir Muhammad iaitu sekitar tahun 80an. Pemaju Masyarakat dibawah pengurusan KEMAS (Kemajuan Masyarakat) adalah orang-orang yang dilantik untuk mendidik masyarakat kampung yang masih buta-huruf dan tidak tahu membaca. Disamping itu Pemaju Masyarakat berperanan sebagai perantara antara pihak pengurusan kerajaan dan penduduk setempat.

Setelah kejatuhan Tun Ghafar Baba sbg Timbalan Perdana Menteri dan selaku menteri pelajaran pada waktu itu tahun  (90an) nasib KEMAS agak terumbang-ambing. KEMAS agak kurang terbela, malahan pengambilan guru-guru KEMAS hampir2 dibekukan walaupun banyak permintaan daripada masyarakat setempat.

Apabila Datuk Seri Najib menjadi Perdana Menteri Malaysia (00an); Jabatan KEMAS telah diserap ke Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah. Peranan Pemaju Masyarakat (KEMAS) telah aktif semula dan semakin diperlukan oleh pihak kementerian sbg mata dan telinga kepada pengurusan atasan.

JKKK-(Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung) pula, adalah orang yg dilantik oleh ADUN (Ahli Dewan Undangan Negeri) sesuatu kawasan. Bidang kuasa JKKK adalah memastikan kemajuan & Keselamatan kampung. Begitu juga dengan jawatan Ketua Kampung. Ketua kampung berperanan sebagai ketua disesebuah kampung, mereka mempunyai bidang kuasa untuk memperakui atau menjamin kedudukan seseorang sama ada dia penduduk atau tidak. Masing2 dibekalkan dengan cop yg diperakui oleh mana2 jabatan. JKKK/Ketua Kampung adalah atas lantikan kerjaan negeri.

Begitu juga dgn Ketua Anak Negeri @ sekarang dipanggil Pemaju Mukim adalah jawatan yg sedikit atas dari PM/JKKK/Ketua Kampung. Mereka bertanggungjawab menyelia/menjaga 3 hingga 5 buah kampung. Tugas Pemaju Mukim adalah mempastikan kampung2 dibawah seliaan mereka mendapat pembangunan/kemajuan/keselamatan/dsb sama seperti kampung2 lain dalam daerah tersebut.

ADUN-Ahli Dewan Undangan Negeri; adalah wakil rakyat yang dilantik mewakili kawasan2 tertentu bagi mentadbir/memaju/menjaga kawasan yg mereka wakili. ADUN yg dilantik akan berbahas di Dewan Rakyat untuk memperjuangkan hak rakyat masing2 dan mengusulkan permasalahan yg penduduk kampung hadapi.

Kegagalan orang bawah (Grass Root); menjaga tugas masing2 akan MEMBANTUTKAN pembangunan sesebuah kampung. Ini adalah rantaian pengurusan yang harus diambil kira oleh pihak pengurusan atasan. Langkah kementerian "Turun Padang" adalah satu langkah yang pro-aktif.  Terlintas di fikiran kekadang agak ter-kesihan dengan Menteri2 yg tak henti2 mengadakan lawatan.  Sedang orang bawahan cuma goyang kaki dan mengekor kemana Datuk Seri pergi membuat lawatan kerja.


***
p/s: Tulisan ini cuma satu pandangan, jika anda tidak setuju/setuju sila tinggalkan komen dibawah. Komen anda amat dihargai.

...................................NEGARA MAJU RAKYAT SEJAHTERA.................

Terima kasih.


Wrote by~Hyms
Load disqus comments

0 comments

Share

Thanks

Total Pageviews